Informacje dla rodziców
Wszelkie niepokojące symptomy opóźnień lub zaburzeń rozwoju mowy dziecka, powinny być jak najwcześniej skonsultowane z logopedą. Im wcześniej zostanie podjęta terapia logopedyczna, tym będzie efektywniejsza.
Dziecku potrzebna jest pomoc logopedy, jeśli:
- ma problemy ze ssaniem, żuciem, połykaniem i piciem,
- ma problemy ze słuchem, nie reaguje na głośne dźwięki,
- nie gaworzy lub nie reaguje na swoje imię do 12 miesiąca życia,
- nie wymawia głosek:
- „l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź” w wieku 3 lat,
- „r” oraz „sz, ż, cz, dż” w wieku 5 lat,
- nie mówi płynnie (jąka się, zacina) lub mówi niezrozumiale,
- często ma otwartą buzię i wysunięty język,
- oddycha głównie przez usta.
Ćwiczenia logopedyczne są dostosowane do dzieci, tak aby były dla nich jak najbardziej atrakcyjne. Jest to najczęściej forma zabawy, w którą wplata się elementy ćwiczeń logopedycznych. Skuteczna terapia powinna być prowadzona regularnie. Poza gabinetem logopedy, należy ćwiczyć z dzieckiem codziennie przez około 20-30 minut.
Pierwsza wizyta u logopedy – jak się do niej przygotować?
Celem pierwszego spotkania jest postawienie prawidłowej diagnozy. Logopeda sprawdzi zgryz, słuch, mowę, poziom rozumienia poleceń oraz ogólny rozwój dziecka. Badanie logopedyczne jest badaniem bezbolesnym oraz dostosowanym do dziecka.
Warto porozmawiać i wyjaśnić dziecku cel wizyty, a także zachęcić je i zaciekawić. W końcu logopeda, to przyjazna ciocia, która chce pomóc lepiej mówić.
Podczas pierwszej wizyty, logopeda przeprowadzi wywiad z rodzicem na temat przebiegu ciąży, porodu oraz rozwoju dziecka. Należy wziąć ze sobą wypisy ze szpitala, jeśli dziecko było hospitalizowane oraz wyniki badań słuchu i badań neurologicznych, jeśli takie były przeprowadzane.